wtorek, 28 lutego 2012

"DZIEŃ MARCHEWKI"

W PIĘCIOLATKACH



W piątek 24 lutego dzieci od samego rana przychodziły ubrane na czerwono i pomarańczowo, realizując program ,, Kubusiowi Przyjaciele Natury ’’. obchodziły ,, Dzień Marchewki ’’. Dzieci dowiedziały się, że marchewka najprawdopodobniej pochodzi z Chin. Pojawiają się jej różne odmiany nie tylko pomarańczowa, ale także biała, czerwona ,żółta, a nawet fioletowa. Jest bardzo zdrowym warzywem, które zawiera dużo witamin i składników odżywczych. Przedszkolaki wymieniały w jakich daniach i przetworach spożywczych można spotkać marchewkę.



Dzieci bawiły się w zabawy matematyczne z marchewką: ćwiczenia w określaniu wielkości – marchew, marcheweczka. Dzieci wybierają z miski marchewki różnej wielkości; na oko porównują ich wielkość; stosują pojęcia: duże, małe, mniejsze, większe, takie samo, największe, najmniejsze. Układają kilka wybranych przez nauczyciela marchewek według ich wielkości – rosnąco, potem malejąco.



Uczestniczyły w zabawie ,, Sałatka jarzynowa ’’ z wykorzystaniem chusty animacyjnej .


















Bawiły się do piosenki pt. ,, URODZINY MARCHEWKI ’’.











Dzieci przy pomocy nauczycielki Ewy Dryka przygotowały sok marchewkowo- pomarańczowy, który wszystkim bardzo smakował.











Uczestniczyły w konkurencjach i zabawach ruchowych z marchewką.




Na zakończenie zajęć wszyscy zasiedli do stołów i ze smakiem zajadali marchewkę.



Opracowała: Ewa Dryka



PATYCZAK ZIPPI PRZYJACIELEM

5-LATKÓW



Międzynarodowy Program „Przyjaciele Zippiego” w Polsce realizuje Centrum Pozytywnej Edukacji we współpracy z Partnership for Children. W naszym przedszkolu realizatorami tego programu są: Edyta Dąda, Anna Dziewit, Ewa Dryka, Dorota Surowaniec i Bernadeta Kozik. W ubiegłym roku Program prowadzony był w grupie 6latków. Po jego realizacji widoczne były efekty w zmianie zachowań koleżeńskich, poprawiły się relacje między dziećmi w grupie i adaptacja do nowej sytuacji, jaką było pójście do szkoły, przebiegała z dużym powodzeniem dla samopoczucia dzieci i radzenia sobie z nowymi sytuacjami życiowymi. Informacje te uzyskała nauczycielka Edyta Dąda po przeprowadzeniu Badania Losów Absolwentów. Wyniki zawarte są w Księdze Losów Absolwentów. W tym roku Program „ Przyjaciele Zippiego” prowadzony jest w grupie 5latków przez nauczycielki Dorotę Surowaniec i Ewę Drykę. Program nie mówi dzieciom, co robić. Zamiast tego zachęca je do zastanowienia się nad sobą i wymyślania rozwiązań, które nie tylko im pomagają, ale również nie krzywdzą innych. Doświadczenie wskazuje, że dzieci w wieku pięciu, sześciu lat potrafią zrozumieć pojęcie dokonywania wyboru, rozwiązywania sytuacji i uczą się nowych sposobów radzenia sobie z trudnościami. Z Programu „Przyjaciele Zippiego”- czerpią korzyści, które pomogą im pokonać codzienne trudności i uczynić życie bardziej szczęśliwym. Wraz z patyczakiem Zippim dzieci 5letnie uczą się: jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać, jak mówić to, co chce się powiedzieć, jak słuchać uważnie, jak prosić o pomoc, jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem, jak mówić przepraszam, jak radzić sobie w sytuacji, kiedy jest się krzywdzonym, jak rozwiązywać konflikty, jak radzić sobie ze zmianą i stratą, między innymi ze śmiercią, jak adaptować się do nowych sytuacji, jak pomagać innym.

Opracowały: Dorota Surowaniec, Ewa Dryka, Edyta Dąda


"TŁUSTY CZWARTEK"
„Powiedział nam Bartek, że dziś tłusty czwartek. A Bartkowa uwierzyła, tłustych pączków usmażyła”.
Istnieją w naszym kraju różne tradycje i zwyczaje, które są ciągle żywe i w wielu środowiskach stale kultywowane. Jednym z takich zwyczajów jest tłusty czwartek, a nieodłącznym jego symbolem są pączki, oponki, faworki. W tym właśnie dniu prawie wszyscy kupują lub smażą te smakowite wypieki. W naszym przedszkolu również nie zapomniano o tym zwyczaju i przygotowano dla dzieci z wszystkich grup wiekowych ciekawe zajęcia i teatrzyki. 16 lutego w 3, 4, 5 i 6-latkach odbyły się zapustowe zabawy dostosowane do wieku przedszkolaków. A w „maluszkach” nauczycielka Edyta Dąda zaproponowała dzieciom przedstawienie kukiełkowe pt. „Pączki i faworki babci Honorki”. Wychowawczyni w przedstawieniu pełniła rolę narratora czytając tekst Marii Konopnickiej, a dzieci manipulując kukiełkami wcieliły się w role bohaterów utworu. Po kilkukrotnym przedstawieniu teatrzyku dzieci poznały wyrażenia i przysłowia ludowe. Dowiedziały się, co to są faworki i dlaczego potocznie nazywają się chrustem. Na koniec dzieci wykonały pracę plastyczną pt. „Pączki” wykorzystując do tego plastelinę i kaszę mannę. A na podwieczorek otrzymały pyszne oponki zaplanowane przez p. intendentkę p. Renatkę i upieczone specjalnie na tę okazję przez panie z kuchni: p. Kazię, p. Dzidzię i p. Marysię. Zaś w grupie 5-latków dzieci własnoręcznie wykonały chrust dokładnie stosując się do przepisu i wskazówek nauczycielki Doroty Surowaniec. Wypieki udały się idealnie i wspaniale smakowały „Motylkom” i ich paniom.



"Maluszki" podczas przedstawienia.






5-latki podczas wykonywania chrustu.





Opracowała: Edyta Dąda, Dorota Surowaniec

sobota, 25 lutego 2012

„DZIEŃ MARCHEWKI” U BIEDRONEK


Nasze przedszkole bierze udział w programie „KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”. Realizując program, w grupie 6-latków 24 lutego odbył się „Dzień Marchewki”. W tym dniu dzieci przyszły do przedszkola ubrane w kolorze marchewki.
Zaczynając „Marchewkowy dzień” dzieci wraz z nauczycielką Anastazją Wójcicką przygotowały marchewkowe ciasto.



W czasie, gdy ciasto się piekło dzieci zajęte były odgadywaniem zagadek , poszerzaniem wiadomości o marchewce i „marchewkowymi zabawami”.
Odgadywały „gdzie schowała się marchewka”, miejsce ukrycia wskazywała
odgadnięta zagadka.
„Marchewkowe pole” to zabawa, w której dwie drużyny rywalizowały o tytuł
najszybszego „marchewkowego ogrodnika”.
„Marchewkowa gra planszowa”: trzeba było trochę szczęścia, aby dotrzeć do mety.
Ciasto marchewkowe upieczone, jeszcze tylko trochę cukru pudru.
„Urodziny Marchewki”: dzieci śpiewały i bawiły się do popularnej piosenki.

Marchewkowe ciasto wszystkim smakowało.

Opracowała: Anastazja Wójcicka, Agata Misiąg

"DZIEŃ MARCHEWKI"
W CZTEROLATKACH



"Choć nie pomarańcza
lecz nie pomarańczowa.
Dobra gotowana
i pyszna surowa."

Po usłyszeniu tej zagadki "Pajacyki" od razu domyśliły się, że jest to marchewka, główna bohaterka zabaw i zajęć zaplanowanych na dzień 24.02.2012 r. Dzieci ubrane w stroje pomarańczowe i czerwone, w opaskach z marchewkami rozpoczęły zajęcia.


Rozróżniały marchewkę spośród innych warzyw, rozpoznawały za pomocą zmysłu smaku, dotyku i wzroku. Kolejnym zadaniem było rozpoznanie warzyw na rysunku
i pokolorowanie marchewki.




W tym dniu każdy "Pajacyk" przyszedł do przedszkola z marchewką.
W rozmowie z nauczycielką dzieci dowiedziały się w jakich daniach i przetworach spożywczych można spotkać marchewkę, o tym, że można ją spożywać na surowo, gotowaną, można z niej zrobić sok, a także upiec ciasto marchewkowe. Umytą wcześniej marchewkę dzieci obierały
ze skórki plastikowymi obieraczkami. Większość poradziła sobie doskonale.






Gdy już marchewki były obrane na stolikach pojawiła się miska i tarka.


Dzieci rozpoczęły przygotowywanie surówki. Ścierały marchewkę na grubych oczkach tarki.




Aby surówka była smaczniejsza Pani Ania obrała jabłuszka, które też zostały starte,


a kilka marchewek zaniosła do kuchni, gdzie Panie kucharki zrobiły pyszny sok,
który czterolatkom bardzo smakował.


Najlepsza była jednak surówka. Dzieci zrobiły ją same. Jadły, aż się uszy trzęsły.


Nawet prosiły dokładki.


Tak bardzo posmakowała nam marchewka, że postanowiliśmy ją posiać.
W przygotowanej wcześniej doniczce z ziemią każde dziecko zasiało parę nasionek.




Nauczycielka wyjaśniła dzieciom, że aby wyrosły piękne warzywa należy się o nie troszczyć, regularnie podlewać i dbać o to, aby miały odpowiedni dostęp do promieni słonecznych.

W tym dniu postanowiliśmy oprócz marchewki posadzić jeszcze cebulkę,
z której wyrośnie szczypiorek na kanapki



i pietruszkę na zieloną natkę do zupki.




Dzieci ustawiły doniczki blisko okna.
Teraz należy jeszcze podlać.


Zielony mini-ogródek już gotowy!
Czekamy, aż się zazieleni!



Opracowała: Bernadeta Kozik